Katalógus Linképítés II.

A katalógusokba való linképítésről szóló sorozat első fejezetében összegeztem amit a keresőoptimalizálás ezen területéről általánosságban tudni érdemes.
A cikksorozat következő állomásaként a katalógusok felkutatásáról és értékük felméréséről írnék.

1. Hol találok katalógusokat ?

Kézenfekvő megoldás katalógusok listáit megkeresni. Elsődleges irányfény itt is a Google, itt próbálkozzunk “link katalógus lista” és hasonló keresésekkel. Találhatunk itt ilyen listákat mint pl : ez a lista és társai.
Ezek mindig jó kiindulópontok a munkához. Azonban fontos észben tartani, hogy a linképítő mesterek, illetve a seo közösség többi tagja is szereti egy kicsit titokban tartani az évek során szorgosan összegyűjtött információit, hiszen ez közvetlenül pénzt jelent a számukra, így ne számítsunk arra, hogy minden igényt kielégítő, szépen karbantartott, teljes listákat fogunk találni.
Karbantartott lista ?
Igen, a katalógus egy olyan műfaj a weboldalak sűrűjében, mely gyakran csak kérészéletű karriert tud felmutatni. Ennek több oka is van : egyrészt szinte minden wannabe seo guru elkészíti élete első katalógusát (katalógusait) hiszen ezekbe majd gombnyomásra tud linket építeni. Azonban a lelkesedés nem tart soká, miután rájön hogy nem találta meg a keresőhelyezés Szent Grálját, és szép lassan elkezdni hanyagolni a katalógussal való munkát, így az lassan az enyészet martalékává válik, míg végül már meg sem hosszabbítja a domain regisztrációt, és az egész eltűnik a világból mintha soha nem is létezett volna.
Egy karbantartott lista a katalógusokról, tartalmazza az erre vonatkozó adatokat és csak élő, aktív és rendszeresen adminisztrált katalógusokat tartalmaz. Nos, ilyet a legnehezebb találni, okosabb inkább saját magunknak elkészíteni egyet.

Természetesen a katalógus listákon túl egyszerű eszköz a kezünkben a Google, ahol éles szemmel vadászhatunk olyan katalógusokra, melyek a listákban nem szerepelnek.

Emellett további kiváló lehetőség a konkurencia backlink elemzése. Például jól használható az Open Site Explorer, mely részletes adatokat ad a konkurens weboldalak linkhátteréről. Innen szintén rengeteg katalógust kihüvelyezhetünk, főleg ha a konkurens oldal fizetős linképítést is vásárolt.

Az én tanácsom tehát, hogy a neten fellelhető katalógus listák alapján állítsuk össze saját listánkat, adjuk hozzá a Googleből és a konkurencia backlink elemzéséből származó elemeket. Ezután térjunü át a második pontra, hogy hogyan is állapítsuk meg egy adott katalógus értékét.

2. A katalógusok valódi értéke

Van néhány egyszerű módszer, mely segítségünkre lehet egy gyors elemzésben, ha magunk előtt látunk egy ismeretlen katalógust.

2.1 : A katalógus neve
A linkgyűjtemények olyan weboldalak, melyek tematikus rendbe próbálják szedni az internetet. A jó katalógus eleve ebből a célból jött létre. Azonban mivel egy linkgyűjteményre fokozottan nehéz linkeket építeni, így sokan próbálkoznak azzal, hogy egy más témában indult weboldalt, melyre elegendő mennyiségű link lett építve, átalakítják katalógussá. Ezért nem kell feltétlen pálcát törni az oldal felett, de érdemes a prioritási listában hátrébb sorolni az olyan oldalt, mely érezhetően nem azzal a céllal jött létre anno hogy linkgyűjtemény legyen. (Néhány példa : Femina.com, AfricanCouncilComed.org, SecondWaveSystems.com)
A hátrasorolás oka egyértelmű : egy ilyen oldal fokozatosan romlani fog, mivel az eredeti témája miatt rámutató linkek lassan megszűnnek, ezáltal a linkünkre áttolt linkjuice ereje is folyamatosan csökkenni fog.

2.2 : Pagerank
Tudom, a seo közösségben elcsépelt dolog ez, és sokan úgy gondolják már semmi jelentősége, de amikor megkérdezed őket, hogy egy PR6 vagy egy PR0 katalógusba építenek hamarabb linket, mindig a PR6 lesz elől. A triviális címlapi PR értéken túl érdemes bekukkantani az aloldalakba is, ugyanis sok katalógus kap toolbar-PR büntetést a címlapra, de a valódi ereje megvan. (Lásd linkdirectory01.com, címlap PR1, kategória oldalak PR3) A Pagerank értékkel nem rendelkező vagy PR0 katalógusokat érdemes ellenőrizni a Googleben a “site:katalógus url” queryvel, ugyanis sokszor előfordul, hogy zéró, vagy csak 1-2 oldal van beindexelve, az aloldalak nincsenek. Egy nem beindexelt lapra kikerülő link értéke pedig pontosan nulla. (megj: az backlink ellenőrzők és a Google index nem egyezik meg ! Tehát attól hogy az OSE-n vagy a MajesticSEO-n megtaláljuk a linket nem biztos hogy a G is látja)

2.3. : Frissítés
Szép dolog ha egy katalógus erős és megbízható, azonban fontos szempont az is, hogy mennyire fogadják el a beküldött linkünket. Ez pedig sokszor azon múlik hogy az admin milyen gyakran néz rá a beküldött linkekre. Sokszor látni ilyesmit : “active links : 1654, pending links : 826587”, nos az ilyen helyekre beküldeni elég felesleges. A hazánkban elterjedt blog jellegű katalógusok esetében érdemes az utolsó 5 bejegyzés dátumát megnézni. Ha tavaly november óta nem érkezett új bejegyzés, kár beküldeni, legalábbis soroljuk hátra a listánkban.

2.4 : Az IP
Egy szinttel magasabb ismereteket igényel, de érdemes átvizsgálnunk listánkat egy bulk IP checkerrel (pl http://www.authoritydomains.com/bulk-ip-checker.php), ugyanis sokszor előfordul hogy egy webmester sok katalógusát egyetlen IPn helyezi el. Eggyel további szint a nem azonos IP de azonos /24 (c-class) tartomány. Nos, ha 50 katalógus egy IPn vagy egy /24 tartományban van, akkor elég az 50ből egyet előrevenni a prioritásban, a többire beküldeni nincs, vagy csak nagyon kevés értelme van. A nagy G ugyanis nem fogja értékelni az ilyen jellegű manipulatív megoldásokat.

Ennyit hát a saját katalógusok lista összeállításáról, a leírtak mentén haladva és mindent betartva szép mennyiségű keresőoptimalizálási munkát tudunk magunk elé állítani, amelyet elvégezve bizton várhatjuk hogy weboldalunk SERPje látványosan fog javulni.

5 hozzászólás érkezett: "Katalógus Linképítés II." cikkhez

  • Griffendél

    Kinek szól ez a cikk ? Én simán első helyre hoztam a weboldalamat egy olyan keresőszóra, amelyre a Google 27.000 másik konkurens oldalt tesz ki, mindenféle ilyen listák nélkül !!!

    • A cikk azoknak szól, akik linképítőként dolgoznak, vagy saját maguk szeretnék intézni a katalógus linképítést.
      Természetesen lehetséges katalógusok használata nélkül is előrébb kerülni a keresőkben; de általában kompetitív témákban szükséges a katalógusok használata.

    • koci

      Griffendél!
      A 27.000 es konkurencia SEO szempontból kb a 0 felé konvergál.
      Ilyen minimális konkurenciánál még néha SEO nélkül is előre jön az oldal egy idő után, nem hogy linképités nélkül… 🙂

  • Köszi a cikket!

    Érdemes még a konkurencia linkjeit kémlelni az ahrefs.com oldalon. Havonta 3 elemzést kérhetünk ingyenesen. Anchor text, do-follow, no-follow stb. részletes elemzéssel.

    Üdv!

Szólj hozzá!