Új seo

Webmesteri körökben szinte sosem látott vitát robbantott ki a legújabb Google algoritmus változás: a pingvin update.  Nem is csoda, hiszen kifejezetten a manipulatív céllal machináló webmesterek körmére koppintás volt a cél. Ez részben jól is sikerült, a találati listák sok esetben teljesen átrendeződtek, megbízható régi oldalak kerültek a kukába és sosem látott amatőr fércmunkák kerültek előre. Szerencsére azóta kicsit konszolidálódott a helyzet, legalább a filléres gportálos remekek kikerültek az előkelő pozíciókból. De néhány nagyobb múltú oldaltól elbúcsúzhattunk. Itt olvashatsz bővebben a pingvin update -ről.

A kegyetlen keresőóriás

Ahogy elnézem meglehetősen szigorú volt az eddig “mindenki barátja”-ként aposztrofált cég (Google a barátod) – igen ritka esetben elégedett meg egy kis ejnye-bejnyével. Vagy kaptad a pofont, vagy nem. És ha igen bizonyosan csúsztál vagy 100 helyet a találati listán. Szerencsére nem vágta teljesen a kukába az oldalt, bizonyos keresőszavakra maradhatott korábbi helyén. Sajnos (igazából szerencsére ) meglehetősen kevés saját adatból tudok elméleteket gyártani – inkább csak néhány megfigyelést osztanék meg (nem biztos, hogy van összefüggés).

  • Úgy tűnik a túlzott (?) linképítés, a túl sok azonos horgonyszövegű, kulcsszavas link esetében történhetnek bajok
  • Bár egy oldal a fő kulcsszavára (és annak variációira) lényegében a kukába landolhatott az oldal (hisz mondjuk a címlap lett agyon linkelve hasonló szövegekkel), részben (vagy teljesen) is megtarthatja a megbízhatóságát és a jó rangsorolódás lehetőségét
  • ha valamire authority első volt az oldal, ezt jó eséllyel meg is tartotta
  • érdekes, de a leginkább meghurcolt oldalnak érezhetősen “jobb” látogatói lettek, akár a vesztes kulcsszavakra is!
  • azokra a kulcsszavakra, amelyekre kiemelkedően “jó” látogatók érkezetek (sok oldalmegtekintés, sok időt töltenek el, stb.) nem vesztettek látogatottságot egyáltalán
  • kvázi linkek nélkül is be lehet kerülni komoly versenybe

Hol ronthattam el?

Azt hiszem ez a kérdés izgat mindenkit, hisz nem szeretné újból elkövetni ugyanazt a hibát és szeretné kirángatni saját és ügyfele oldalát a kátyúból. Érdemes újra átolvasni a Google irányelveit, hogy vajon tényleg e szerint jártunk el minden esetben. A válasz természetesen nem lesz, hiszen képtelenség lenne a weboldalak 90%-ára linket szerezni ha nem építünk egy kis linket az oldalra. És ekkor már manipuláljuk a keresőket. Ez talán nem akkora baj, hisz természetes, hogy az ember promotálni szeretné az oldalát. Itt inkább a mennyiség és minőség lehet kérdéses. A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy egy hónap alatt rázúdítjuk az oldalunk címlapjára az összes elérhető katalógus linket (3-500 link). Ez minden csak nem természetes hatású – látja a Google hogy bizony a találati listákon keresztül egy fia látogatót se kap. De akkor mégis ki “szavaz” rá egy linkkel? Még rosszabb lehet a helyzet, ha még Google Analytics-el is megerősítjük a keresőt, hogy kevés a látogatónk. Épp ezért egy lassabb ütemű, nem csak címlapra, hanem belső tartalmakra is mutató linképítés lehet célszerű.

Bár csábító a linkcsere is, sokkal óvatosabban kell bánnunk vele, a sitewide vagy sidebar linkek se az igaziak – valljuk be igen ritkán tennénk ki ilyen linket magunktól a weboldalunkra. Főleg profin kiválasztott kulcsszóval. Igazság szerint természetes sidebar linkeket többnyire csak amatőr oldalakon / blogokon (gyenge színvonalú, alacsony megbízhatóságú) látni. Lábléc linkből lényegében a webdesign cég linkje vagy a tulajdonos más weboldalaira mutató linkek hatnak természetesen. Linkcserét én már inkább, egy másik oldalra kihelyezett cikk formájában  tudnám elképzelni.

A jövő keresőoptimalizálása

Igaz, Google azt javasolja mi csak ne is törődjünk mással, csak a saját weboldalunkkal. A felhasználói élmény növelésével, hasznos és érdekes tartalmak közlésével építhetjük leginkább az oldal reputációját. Hisz ha jó és gyors az oldal, a látogatók szívesen töltenek ott időt és a jó tartalmat megosztják és meglinkelik maguktól. (De ha nincs elég látogatónk akkor ez bizony sose fog kiderülni) Amit biztosan megtehetünk:

  • Növelhetjük a felhasználói élményt – valódi webdesigner kezébe adjuk az olalunkat. Legyen gyors, szép és átlátható – derüljön ki miről is szól az oldal (vicces, de még a seo-sok által készített oldalak többsége sem felel meg ennek az alapkövetelménynek).
  • Kényeztethetjük a keresőrobotokat gyors betöltési idővel, valid html-el, jól strukturált tartalommal. Valódi elérhetőségekkel és tulajdonosi adatokkal. Persze a látogatók számára is fontosak ezek, de szerencsére a kis robotok ízlése megegyezik a felhasználóékkal.
  • Rendszeresen bogarásszuk a webmaster tools -ban feltüntetett hibákat, page speed és yslow mérőket (és minden egyebet, amivel elemezni lehet az oldalt), pepecseljünk ezek javításával
  • Próbáljuk a weboldalt brand-ként kezelni, pl. az oldal title-jének a végén mindig szerepeljen az oldal neve – a brandhez jobban tudnak a látogatók is kötődni.
  • Minden esetben kerüljük a kulcsszóhalmozásokat (meta adatokban, html kódban és rendes tartalomban egyaránt) – a googlebot lassan jobban tud magyarul, mint a lakosság 80%-a, így levágják, hogy emberek számára értelmetlen a szöveges tartalom.
  • Rendszeresen frissítsük az oldalt és a tartalmát, nem csak azzal, hogy új cikket írunk néha; gondozzuk a régi tartalmakat, ha szükséges gyomláljuk ki a szemetet.
  • Bányásszunk egész nap az analytics adatokban, hogy minél inkább megérthessük a látogatók szokásait, és keresési trendeket. Ezeknek megfelelően alakítsuk, fejlesszük a weboldalt. Ha jól végezzük a dolgunkat, nem csak több látogatónk lesz, hanem az eladásaink is növekedni fognak.
  • Másképp fogalmazva: folyamatosan és érezhetően dolgozzunk sokat az oldallal
  • Építsünk linkeket – de csak óvatosan. Mérjük fel a linkszerzési lehetőségeket és próbáljuk elosztani 6-12 hónapra. Lassú, tudatos építkezéssel megtartjuk a folytonosságot, van időnk és erőforrásunk minőségi, értékes linkek szerzésére. Lassabb stratégiánknak hála jobban tudunk a trendekhez is igazodni.
  • Építsünk fel egy megfelelően diverz, természetesnek ható linkprofilt. Jellemzően a címlap kapja a legtöbb linket, de messze nem az összeset. A fontos, látogatott oldalainkat is lepjük meg néhány linkkel.
  • Legyünk kreatívak a linkszövegeknél, próbáljuk szimulálni a naiv linkelést. Akár tanulmányozzuk az igazi amatőr weboldalakat egy kis ihlet kedvéért.

Mindezt áttekintve érezhető, hogy heti 1-2 nap munka alatt nem ússzuk meg azt, hogy egy igazán színvonalas weboldalt üzemeltessünk. Folyamatos fejlesztgtéssel, csiszolgatással még inkább meggyőzhetjük a keresőket, hogy ez egy igen komoly oldal, ahol a legapróbb hibák sem kerülik el a figyelmet.

Rendszeresen készen kell állnunk a változásra – az internet nem statikus, rohamléptekkel fejlődik a technológia is. Ezt a változást nem lehet követni ha mi nem állunk készen a változásra. Az irányelvek és a célok nem változtak – csak egyes eszközök avultak el a keresőoptimalizálók eszköztárában. Ha nem tarunk lépést, könnyen olyan kóklerekké válhatunk, akik kicsorbult eszközökkel próbálnak érvényesülni egy folyton változó területen. Kövessük a változást.

Szólj hozzá!