Frissítve: 2021. március 28.
Tudtad, hogy az oldalad SEO-zása veszélyeket is rejt magában és egy Google büntetés áldozatául eshetsz?
A Google értékelési és rangsorolási algoritmusa közel 200 paramétert vesz figyelembe, ezek közül a Pingvin algoritmus felel a linkspam felügyeletéért. Ha nem ismered a működését és hatását, akkor a munkád kárba mehet.
Az először 2012 április 24.-án és lefuttatott Google pingvin algoritmus óriási port kavart webmesteri körökben. A találati listák egy részét teljesen átrendezte, weboldalak tízezreit süllyesztette el egyik pillanatról a másikra. Az első megjelenéstől kezdve összesen 7 alkalommal futott le a Pingvin; 2016. szeptembere óta már a a futása folyamatos és az alap algoritmus része.
Szerencsére a az első idők brutális pingvinjéhez képest a 4.0 verzió jelentősen szelídült és sokkal megengedőbb, mint korábban. Google szóvivői magukhoz képest ritka bőbeszédűen nyilatkoznak a Pingvin algoritmusról. Hisz mennyivel jobb, ha a webmesterek tisztában vannak a játékszabályokkal és nem a tönk szélére egy vállalkozás a merész SEO stratégia miatt.
Mi a célja a Pingvin algoritmusnak?
A célja a spam módszerekkel előnyt szerző weboldalak vissza szorítása, vagy kizárása a Google találati listájáról. Elsődlegesen a linkekkel elkövetett csalással próbálkozókat söpri ki. Másodlagosan az irányelveiket egyéb módon áthágókat szűri ki. Erről John Mueller Google szóvivő nyilatkozott – igaz kissé homályosan (angol).
Lényeg, hogy nem szeretnék, hogy teleszemeteld az internetet.
Hogyan működik a Google Pingvin 4.0?
Az algoritmus az oldalra mutató linkhálózat elemzésével próbálja meghatározni, hogy mennyire mesterségesek a kiépült linkek. Ha az egyes linkekről úgy találja, hogy spam hadjárat részét képezik, akkor megjelölik azt a linket. A pingvin algoritmus által megjelölt linkeket egyszerűen nem veszi figyelembe a Google amikor a találati lista rangsorát állítja fel. Ez fontos változás a korábbi Pingvin frissítésekhez képest, hisz régebben büntetés járt a csalásért.
Egyben azt is jelenti, hogy a Pingvin által leértékelt linkek nem fogják a teljes weboldaladat veszélybe sodorni, hanem csak egy-egy oldal pozíciói esnek vissza.
Ez nagyon jó hír, több okból is. Egyrészt nem kell félni attól, hogy a kétes linképítési kampány nemhogy nem viszi előrébb az oldalt, hanem teljesen megsemmisíti a SEO szempontből. Másrészt nem kell többé tartani a negatív SEO támadásoktól, amivel a konkurencia támadhatta meg az oldaladat.
Folyamatos futása miatt szinte azonnali (legalábbis gyors) visszacsatolás érkezik, ha valamit nem jól csináltál. Így az elhibázott linképítést gyorsan lehet korrigálni.
A szemléletváltás a laikus weboldal tulajdonosokat óvja leginkább, akik vélhetőleg nem sokat tudnak a SEO-ról és a Google működéséről. Ezt egy nagyon jó lépésnek tartom, hiszen sokan a tudtuk nélkül hágták át a Google szabályait az olcsó SEO alvállalkozóik miatt.
Miért a linképítést célozza a Pingvin?
A három legfontosabb rangsorolási tényező közül az egyik az oldalakra mutató linkekkel kapcsolatos (a másik kettő: RankBrain szöveg értelmező és a tartalom). A linkek és a keresőpozíciók közti összefüggés már régóta ismeretes, ezért nem csoda, hogy sokan próbálkoznak mesterséges linkekkel előrébb hozni a weboldalukat.
Zöld utat kapott a spam?
Az ennyire megengedő büntető rendszer láttára belőled is előugorhat a kisördög:
“Ha gyakorlatilag nincs büntetés, akkor miért ne csináljam?”
A kérdés jogosnak tűnik, hiszen úgy tűnik megszűnt a visszatartó erő ami miatt az utóbbi időben a fék behúzására késztette a linképítőket. A nagyipari linképítés ettől függetlenül kerülném; az hogy nincs akkora bünti az nem azt jelenti, hogy könnyű vele előrehaladni a Google-ben. Ráadásul sokkal nagyobb zajban kell kitalálnod, hogy valójában melyik link is volt értékes.
Ez a megengedő magatartás azért is alakulhatott ki, mert a Google már sokkal-sokkal jobban el tudja dönteni, ha valaki manipulációval próbálkozik, sokkal fejlettebb a rendszere. És abban biztos lehetsz, hogy ha valakit notórius spammerként jelölnek meg, azzal ellehetetleníti a weboldalát. Ráadásul minél nagyobb arányban gyűjtőd a “pingvin”-nel megjelölt linkeket, annál valószínűbb, hogy a Google egyik embere kézzel fogja megvizsgálni az oldalt és teszi hidegre.
Linképítés Google pingvin után: így kerüld el büntetést
Az egyik legnagyobb hatású SEO fejlesztési eszköz a linkmarketing – pusztán a fenyegetés miatt kár lenne nem élni vele. A legtisztább az lenne persze, ha soha nem építenél linkeket (ezt ajánlja ugyanis a Google), hanem várnád, hogy magától hivatkozzanak az oldaladra. Ami jó eséllyel nem fog megtörténni.
A hagyományos online marketing és a kifejezetten manipulatív SEO célú hivatkozás szerzés között elég sok lehetőség van és homályos a határvonal. Ezért érdemes fejben tartani, hogy a természetellenes mintázatokat figyeli a program. Minél változatosabb módon, helyen kerül ki új link, annál valószínűtlenebb, hogy fülön csíp a Pingvin.
Zárásként pedig olvasd el a Google ajánlását még egyszer.